We zijn allemaal wel in situaties geweest waarbij we ons hart hebben gevolgd, zo’n gevoel van diep weten, je hoeft niet na te denken over wat je wilt gaan zeggen, de woorden die je jezelf hoort zeggen kloppen precies met wat voelt van binnen. Misschien kwam het er al hortend en stotend uit, maar opluchten deed het zeker, want dat doet het als je zegt wat je op je hart hebt.
De meeste onder ons herinneren zich misschien deze momenten als zeldzaam. Momenten waarin je diep geraakt werd en je niet anders kon dan jouw waarheid spreken, misschien omdat je gevoel van onrechtvaardigheid getriggerd werd, misschien omdat iets over je grens ging, misschien omdat je geraakt werd in je hart. Ik hoop dat je je ook herinnert hoe je alle aandacht had van je omgeving, hoe ook zij geraakt werden door jouw woorden, hoe de energie positief veranderde tussen jou en die ander. Het zijn vaak wel momenten die je bij blijven, maar die nog te weinig voorkomen. Je hoeft namelijk niet te wachten op die extreme situaties. Het maakt niet uit wat de situatie is, open en eerlijk vanuit je hart in relatie zijn met de ander produceert altijd het beste resultaat. Je verbinden met je hart, betekent dat je gebruik maakt van je beste GPS systeem die je ooit zult hebben. Je zult je niet gauw verloren voelen zolang je je hart volgt. Je verbinden met je hart centrum betekent niet dat je hoofd, je ratio niet belangrijk is. Het betekent dat wanneer de twee op elkaar afgestemd zijn, met elkaar verbonden zijn, ze een ‘staat van heel zijn’ creëert. En dit produceert resultaten waar niet alleen 'heel' jezelf van profiteert, maar ook je omgeving. Op de werkplek is het zijn met anderen vanuit je hart nog een relatief nieuw concept en wordt het nog aardig met aarzeling ontvangen, vooral voor diegene die nog steeds komen van het concept hoge productie - 'niet zeuren, maar doen' - 'de schouders eronder en weer verder gaan'. Met het groeiend aantal burn-outs en de hoeveelheid stress en ontevredenheid op de werkvloer beginnen steeds meer kleine bedrijven de waarde van emotionele intelligentie in te zien. Ook in winkels en restaurants komt men erachter dat het die relationele factor is waarom mensen terug komen. Het zijn juist de werknemers die hun hele mens zijn laten zien die succes hebben en wat maakt dat men zich sneller verbonden voelt. In wezen vinden we het allemaal fijn om te communiceren met iemand die ook het uiten van gevoelens in z’n repertoire heeft omdat we dan zelf ook even bij ons gevoel kunnen zijn. Het voelt vaak als een risico om gevoelens en emoties uit te nodigen op de werkvloer omdat het onmeetbare aspecten van de mens zijn. Hoe dan ook, als we het beste van mensen willen, dan moeten we ook in staat zijn om ‘alles’ wie ze zijn uit te nodigen. Om daar ruimte voor te maken en daar naar te luisteren en op te anticiperen. En niet alleen geïnteresseerd zijn in dat kleine linker stukje dat zich bevindt in hersenen. De wijsheid van het lichaam is oneindig en zo ook de mogelijkheden en kansen wanneer we het hart uitnodigen op de werkplek! Voor informatie over de workshop Van hoofd naar Hart die ik binnenkort geef in het Banyan Centrum Drenthe in Sleen (22maart, 29 maart en 5 april) klik hier. |
Archief
February 2020
|